Wednesday, November 12, 2014

Tips dan Cara Mendidik Anak Genius Dengan Bacaan Al Quran

Pendidikan Awal Kanak-kanak Bermula Dimana?

Assalamualaikum. Ibu bapa yang menimang cahaya mata selalu akan terpikir cara terbaik untuk memulakan pendidikan awal kepada anak-anak. Ramai yang tertanya-tanya, dimana nak mula? Nak bermula dengan apa? ABC, 123, English, Bahasa Malaysia, Bahasa Ibunda, Bahasa Arab, Bahasa Mandarin, Bahasa Jepun atau Al Quran? Saya sebagai ibu yang mempunyai dua cahaya mata juga tak terlepas dengan soalan ni suatu ketika dahulu. Pening bukan? Semalam saya ternampak seorang ukhti yang saya hormati telah berkongsi tentang sesuatu yang menarik dan mungkin akan membuka minda kita ibu-ibu dan bapa-bapa untuk melihat dengan serius dalam hal ini. Tips Genius yang pastinya boleh memberi kesan mendalam kedalam diri kita sebagai ibubapa dan memberi impak besar dalam pendidikan anak-anak. Alhamdulillah, dikelilingi orang-orang yang tak jemu berkongsi kebaikan. Jadi, apa salahnya kalau kita pun turut sama-sama berkongsi ilmu dan dalam masa yang sama kita praktikkan dalam kehidupan harian kita.

anak genius Al Quran bijak pandai akademik cemerlang pendidikan awal kanak-kanak soleh solehah
Anak Soleh & Solehah menjadi idaman setiap ibubapa

Tips Anak Genius Dengan Bacaan Al Quran


Sumber: Ibnu Batoota


Sejak dulu saya selalu dengar kawan-kawan yang hantar anak ke tahfiz sejak kecil, kemudian selepas menjadi hafiz Al Quran, mereka hantar anak tu ambil SPM, selalunya mesti keputusannya cemerlang...Padahal yang sekolah akademik sejak kecil, tak semua sehebat tu...Begitu juga para ulama terdahulu, kita sering baca kisah hebat mereka menghafal ratusan ribu hadith dan sebagainya....Dan menjadi hafiz Al-Quran pada zaman ulama silam merupakan sesuatu yang terlampau biasa sehinggakan orang yang tidak hafiz Al-Quran pula dianggap sesuatu yang aneh dan aib. Jadi saya terfikir, apa rahsia mereka?

Saya mulanya hanya beriman bahawa asbab keberkatan mereka menjadi hafiz Al-Quran lah Allah bantu
mereka walaupun dalam pelajaran akademik...Tapi selepas lama mengkaji, memerhati dan bertanya kepada para ulama serta saintis, saya dapati satu conclusion yang saya kira agak baik. Rahsianya terletak kepada pembacaan Al-Quran itu sendiri...Melazimi membaca Al-Quran dengan istiqamah akan "melajukan" otak kita....Kata-kata itu saya dapati dari guru-guru saya... walaupun mulanya saya tak berapa faham...Tapi apabila saya mula amati pembacaan Al-Quran saya, memang benar, otak kita perlu bertindak dengan pantas untuk mengawal seluruh aktiviti pembacaan Al-Quran yang lancar...Sekiranya otak saya lambat berfungsi, maka pembacaan saya akan menjadi tergagap-gagap dan tersekat-sekat.

Hal ini saya fahami ketika saya masih sekolah menengah di MRSM dahulu, guru Biologi saya ketika itu menceritakan tentang otak dan dia juga menyebutkan tentang pembacaan Al-Quran dapat mengaktifkan banyak sel-sel otak tanpa perlu minum susu Anmum Essential....

pupuk minat membaca al Quran dikalangan kanak kanak genius cemerlang cara Rasulullah
Pupuk minat membaca Al Quran

Bagaimana ia berlaku?

Ok, logika dan saintifiknya begini...Bila kita buka mushaf Al-Quran dan mula melihat ayat-ayat Al-Quran...
Kita akan buka mulut untuk membaca, dan ketika itu otak kita dengan lajunya memproses data berkenaan Al-Quran itu, misalnya huruf apa yang terpapar, bunyinya macam mana, makhrajnya dimana, jika ia bersambung dengan huruf lain, bagaimana tajwidnya, harus dibaca panjang, pendek, jelas, dengung, isymam atau imalah dan sebagainya...Apatah lagi ia perlu dibaca dari kanan ke kiri, berbeza dengan kebiasaan kita membaca dari kiri ke kanan...Dalam masa yang sama, mulut kita perlu mula bergerak untuk bunyikan ia. Bermakna, otak kita perlu buat keputusan dengan segera bagaimanakah cara bacaannya! Berbeza dengan baca surat khabar atau buku dengan bahasa Melayu atau Inggeris, otak kita tak perlu susah-susah buat keputusan sebab hukum bunyinya tidak banyak berbanding membaca Al-Quran yang hukum bunyinya terlampau banyak. (melainkan kita baca Al-Quran tanpa tajwid dan tanpa tartil).

Dan yang menariknya, bila mulut kita masih membaca perkataan Al-Quran yang pertama, mata kita sudah pun melihat kepada perkataan kedua dan mula memproses data sekali lagi secepat mungkin untuk pembacaan yang lancar. Jadi ketika membaca Al-Quran, otak kita perlu bekerja dengan sangat laju. Data yang dihantar-diterima otak bergerak sepantas kilat untuk menghasil aktiviti bacaan di lidah, dan mata yang memandang kepada mushaf tersebut. Jadi apabila seseorang itu membaca Al-Quran sambil melihat mushaf (naskhah Al-Quran) dengan lancar dan cantik lengkap dengan tajwid dan tartilnya, itu bermakna otaknya sedang bergerak dengan sangat laju.

Dan yang lebih menarik, bilamana Al-Quran dialunkan, tentu ianya bernada indah tanpa kita sedar. Padahal kalau kita baca buku selain quran, tak pulak jadi macam tu. Jadi nada indah beralun yang keluar ketika quran dibaca tu menjadi terapi telinga yang sekaligus menghantar terapi tu ke otak dan merehatkan seluruh badan kita. Jadi, walaupun otak bergerak laju semasa membaca quran, nada yang indah tu membawa kita ke situasi badan yang rileks dan tenang menyebabkan kita tidak penat. Berbeza kalau kita gunakan otak untuk perkara lain, misalnya nak selesaikan soalan Add Math. Kadar tenaga otak yang digunakan sangat tinggi, dan lepas selesai dijawab, kita terasa sangat penat. Sedangkan badan kita tak bergerak pun. Penat tu berlaku sebab otak kita yang penat.

Pembacaan quran pula menggunakan otak kita dengan kuat, tetapi tidak memenatkan langsung! Dan apabila latihan otak ini dilakukan setiap hari, maka sel-sel otak kita akan berhubung dan menjadikan kita genius dengan izin Allah...Maka gejala kebodohan khususnya yang berlaku pada zaman ini dapat dikurangkan dengan perbanyakkan membaca Al-Quran...Oleh sebab itulah umat Islam terdahulu majoritinya genius walaupun kemudahan rujukan mereka terhad....Manusia zaman sekarang, kemudahan merujuk sesuatu itu sangat hebat, misalnya google, sekali klik, keluar macam-macam maklumat. Tapi manusia bukannya semakin pandai, sebaliknya semakin bodoh. Ini kerana, manusia yang muslim khususnya pada zaman ini, mereka meninggalkan pembacaan Al-Quran...

Di Facebook mereka mungkin Islamik, dengan jubah, serban, kopiah, purdah...
Berdebat sana-sini, berhujah sana-sini, bagi pendapat sana-sini....Status tiap hari mesti Islamik-islamik....
Tapi sejujurnya, berapa juzuk Al-Quran kau baca setiap hari? Itu antara kau dan Allah, kau boleh tipu manusia, tapi kau tak boleh tipu Allah dan diri kau sendiri....Jangan kita gembira dengan kemunafikan kita, kerana itulah tandanya kita seorang munafik yang sebenar. Anyway, semasa saya belajar di madrasah dulu, setiap pagi, kami diwajibkan membaca surah Yassin selepas solat Subuh, kemudian diwajibkan pula untuk membaca 1 juzuk Al-Quran setiap hari. Setiap 30 hari, kami akan khatam Al-Quran.

Aktiviti inilah yang paling "tidak disukai" para pelajar, sebab waktu tu sangat mengantuk. Tapi mereka tidak faham, mengapa ulama anjurkan pembacaan Al-Quran selepas Subuh. PALING KURANG, kita diarahkan Rasulullah untuk baca surah Yassin pada setiap pagi. Satu lagi, seeloknya, bila kita baca Al-Quran, bacalah surah yang jarang kita baca dan mulakan dengan tertib dari mula hingga khatam. Jika kita hanya baca surah lazim yang kita sudah hafal, otak kita sudah biasa dengan ayat itu dan kadar tenaga yang digunakan otak tu tidaklah sebanyak yang digunakan ketika membaca surah yang belum dihafal.

Rahsia mengapa Rasulullah dan para ulama anjurkan baca Quran pada awal pagi ialah kerana, ketika awal pagi, otak kita masih fresh selepas rehat yang panjang (tidur). Jadi untuk mengaktifkannya, kita perlu membaca Al-Quran. Hasilnya, terbentuklah para pelajar madrasah yang genius, boleh menghafal matan-matan Arab, hafal ribuan Hadith, hafal Quran, hafal perbahasan ulama, mampu membaca kitab Arab tanpa baris dengan lancar dan sebagainya yang saya kira agak mustahil untuk dikecapi oleh pelajar akademik sekular (melainkan mereka juga amalkan rutin yang sama).

Note: Saya harap Wahhabi tidak MEMBIDAAHKAN amalan ibadah membaca Al-Quran sambil melihat mushaf...Maklumlah, kan tiada dalil Nabi pernah baca Al-Quran guna mushaf. Bahkan zaman Nabi dulu, mushaf Al-Quran seperti yang ada pada kita hari ni pun belum wujud. Bahkan lagi kalaulah ada sekalipun di zaman Nabi, Nabi tetap tak kan baca guna mushaf sebab Nabi kan ummiy (tak boleh membaca/menulis).
Note 2: Lazimkan pembacaan Al-Quran beramai-ramai dengan suami/isteri dan anak-anak SETIAP PAGI. Berjemaah lebih bagus sebab kita rasa lebih bersemangat dan kebarangkalian untuk istiqamah itu lebih tinggi.
Ini silibus pertama HOME SCHOOLING yang diajar oleh Rasulullah.

Note 3: Bacalah Al-Quran kerana Allah, bukan sebab nak jadi genius. Sebelum baca quran, takafur dulu 10 saat sambil niat dalam hati, "Ya Allah, aku cintakan engkau, aku baca quran ni semata-mata untuk engkau, untuk cinta ini, dan terimalah bacaanku."

Orang yang baca quran niat nak jadi genius sahaja, dia akan dapat genius, tapi dia tak dapat pahala.
Tapi orang yang baca quran kerana Allah, genius dapat, pahala pun dapat. CINTA Allah pun dapat.
Jadi bijaklah "berbisnes" dengan Allah.
Set Brilliant Shaklee Anak Genius Bijak Akademik Akhirat
Anak Bijak

Apa Yang Perlu Ibubapa Buat Untuk Membantu Anak Genius?

Menarik kan infomasi yang dikongsikan ni? Jadi, kita ibubapa ada pilihan terbaik untuk mulakan pendidikan awal anak-anak. Didikan awal boleh bermula dari anak dalam kandungan lagi. Tak perlu tunggu anak lahir baru kita nak didik. Semoga dengan informasi ini, dapat membuka mata dan minda kita semua, tambah-tambah untuk saya yang jahil ni. Perkara yang baik eloklah kita kongsikan dengan semua, untuk kebaikan sejagat In Sha Allah.

Nak lebih membantu anak supaya sel-sel otak berhubung? Boleh bantu dengan beri mereka makanan tambahan untuk anak bijak! Kebetulan pulak bulan November 2014 ni bulan Promosi Shaklee ialah Omega Guard, jadi jomlah kita rebut peluang ni beli stok banyak-banyak untuk anak-anak kesayangan kita tu :)



Minyak Ikan Terbaik Omega 3
Omega Guard Promosi Shaklee November 2014 Beli 2 Diskaun 5%

Omega Guard Anak Bijak Kecantikkan Ibu Mengandung Didik Anak Genius Cerdik
Omega Guard Promosi Shaklee November 2014 Beli 6 Percuma 1
 

LinkWithin

Related Posts Plugin for Blogger