Thursday, February 6, 2014

Masalah Resdung, Jangan Ambil Mudah

 

Apabila bercakap tentang resdung, ramai dikalangan kita yang ambil mudah, termasuk juga diri saya ni. Orang-orang kita selalu akan cakap "ala resdung, semua orang ada resdung. bukan sesuatu yang serius sangat pon". Bila tak kena kat barang hidung sendiri memang macam ni la yang kita akan cakap. Tapi, bila dah jadi kat batang hidung sendiri, baru la kalut jumpa doktor pakar, dan rajin pulak la google sana sini kaan.. ehehe.. saya la tu.

Ok, saya nak cerita pengalaman sendiri pasal resdung yang saya hadapi. Sebelum ni saya takda pun masalah resdung. Selsema pun jarang-jarang kena. Tapi, saya dikelilingi keluarga yang memang ada alahan. Tapi, bukanlah orang-orang sekeliling yang membuatkan saya pun dijangkiti. Bukan, bukan. Mungkin faktor usia dan persekitaran sekarang yang kurang bersih. Udara kita pun dah tercemar dengan segala jenis bakteria & virus. Disini saya paste kan status FB saya pada ketika itu. Apa yang saya buat apabila hadapi masalah ni.

 

"Alhamdulillah. Syukur hanya pada Nya. Minggu lepas sy rasa sakit kepala yg amat. Sbnrnya bkn la migraine. Tp sakit keliling mata n idung. Sakit sangat sampai terasa ke kepala. Kepala sy memang sensitif. Tp kali ni terasa lain macam plak sakitnya. Duk pikir-pikir sendiri, ni ka resdung. Memang sakit pada hidung n mata tu xpnah rasa sblm ni.

Terus decide jumpa pakar. Nak jumpa pakar mana ya? Mata? Erm, baru ja tukar power spek. Tak mungkin sebab mata. P Ke kmc n tgk list pakar. Tgk ada pakar ENT, head pun ada. Ok la. Doc cek, dlm idung kanan memang bengkak. Dia tanya, pnah scan? Pnah, time admitted dulu. Dia belek2 rekod, ya memang bengkak tu ada sejak admitted dulu. Ok, doc bg ubt spray n ubt thn sakit. Dia suruh mkn ubt dulu, then next week jumpa semula. Nak tgk ada perubahan tak. Ok..

Sakit masih terasa walau dah telan painkiller. Ptg tu jumpa kak kesayangan. Bila cerita kt dia, dia tgk n kata "mkn dah mcm2 suplement, tp sakit lg ka". Hahaha. Kata2 dia memang sinis. Mungkin dosa saya byk. Dia sedang menghapuskan dosa saya, mungkin. Sentiasa la berbaik sangka dgn Yang Maha Penyembuh. Saya jwp kat kakak, mungkin saya kena telan semua jenis suplement yg saya jual. Tiba2 teringat kat Herblax. Detox! Mungkin saya perlu detox yg lebih kuat. Sblm ni saya hanya ambil alfalfa. Ok, xpa xpa. Malamnya saya start detox dgn Herblax. Esoknya perut memulas, membuang segala yg ada dlm perut. Lega. Tp menjelang tgh hari, muka telinga rasa gatal semacam. Ohoi, inikah rasanya org yg ada resdung. Sgt la gatai. Kepala sakit, ada kahak. Tp bukan selsema running nose. Dlm masa yg sama, sy naikkan dose SR Vit C Kepada 4bj. Rasa kurang selesa membawa sampai ke mlm.

Tp sgt amazing, esok nya sakit2 dan gatal2 dah takda. Cuma pagi2 ada kahak. Bila dpt buang, rasa amat puas. Sy disiplin kan diri amik herblax tiap2 hari selama seminggu. Harini cukup seminggu.

Td follow up dgn doc. Doc cek idung dah kurang bengkak. Alhamdulillah. Kita hanya usaha, yg menyembuhkan hanya Dia Yang Satu.

Minta maaf, pjg karangan.hehehe. Happy jgk bila kwn baik yg hadapi masalah yg sama dah try herblax smlm, harini dah nampak hasilnya.

Notakaki: kalau sakit, jumpa doctor. Shaklee bukan ubt. Ia makanan tambahan. Sekian
"

 

  

Alhamdulillah, keadaan saya ok selepas dah detox dengan Herblax. Tapi, sebulan lepas tu saya dijangkiti selsema. Waktu tu semua ahli dalam rumah selsema, suami & dua orang anak. Saya buat tak tau saja. Suami suruh jumpa doktor, saya masih degil. Sampai seminggu selsema, saya dah mula rasa sakit dibahagian tulang pipi, gusi, dan muka. Ya Allah, rasa seksa sangat. Kalaulah ini dinamakan Resdung, memang sangat perit. Bukan sakit yang biasa. Suami bawak saya jumpa Doktor Pakat ENT sekali lagi. Doktor bagi sekali lagi antibiotik dan ubat2 yang saya dapat sebelum ni. Alhamdulillah, dalam dua hari saya sembuh dari sakit bahagian muka tu. Doktor cakap, itu sinus. Apabila mukus/hingus dah banyak dan mengisi ruang kosong dibelakang tulang pipi, tu yang menyebabkan sakit. Antibiotik bertindak untuk membunuh kuman-kuman yang dah merebak tu. Suami dah membebel-bebel. Nasihatnya saya tak peduli awal2 tu. At last, kena jumpa pakar juga. Itu pengajaran untuk saya. Lepas ni saya dah tak boleh pandang mudah kalau sakit sikit-sikit pun.

Selain makan antibiotik & ubat yang doktor bagi, saya teruskan vitamin Shaklee yang saya ambil. Saya lebih berdisiplin. (Sebelum ni makan jugak, tapi....tak disiplin..ehehe..my bad). Saya ambil Garlic, sebagai agen pembunuh kuman, vitamin c, b complex, alfalfa, herblax. Selang-selang saya minum Vivix jugak. Alhamdulillah, keadaan semakin baik. 

Dengan pengalaman yang saya ada, saya amat syorkan ambil herblax untuk detox sebelum ambil sebarang supplement lain. Sahabat baik yang alami masalah yang hampir sama, saya syorkan jgk dia ambil herblax, Alhamdulillah membantunya.

Ini status yang ditulisnya di Facebook.  

 

 "Syukur ke hadrat Illahi... Kemarin br ja post mood yg tak sihat. Mmg susah bila nak handle anak yg kecik dgn tgn sebelah. Nak smbhyang pun susah walau hanya pergelangan tgn yg sakit.Thanks Rahaton Azirah Ramli kerana men'suggest herbalax kemarin. Mmg terasa kurang dah sakit tgn ni pg ni. Belum sempat p ngurut lg... Mlm td telan herbalax sebijik sbb takut sakit perut + omega 2 biji dgn harapan membantu... Alhamdulillah..."

 

Ok, itu cerita saya sendiri. Sekarang jom kita baca fakta tentang resdung. Sangat gerun ya bila baca tajuknya. Semoga info memberi manfaat kepada kita semua. Sesungguhnya sakit itu penghapus dosa, sakit juga tanda sayang nya Dia kepada kita. Tetapi, kita perlu ikhtiar sehabis baik untuk mengubati sakit. Setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati. 

 

~~~~~~~~~~~~~~ 

 

RESDUNG - Risiko jangkitan otak


ANDA batuk, kerap bersin, tidak bermaya dan tidak sedap badan. Hidung pula rasa berair dan tersumbat. Anda terasa yang anda demam. Apabila ubat-ubatan yang diambil tidak meredakan gejala-gejala demam biasa, bangun pagi anda mulai diiringi dengan sakit kepala dan rasa berat pada bahagian muka. Selepas doktor mendengar sejarah gejala, memeriksa bahagian muka, dahi dan mungkin menjalankan sinaran-X pada bahagian sinus, anda disahkan menghidap penyakit sinusitis.

Di kalangan masyarakat setempat, ia lebih popular sebagai resdung dan sangat biasa terjadi di kalangan rakyat negara ini. Ringkasnya, resdung menghasilkan pelbagai gejala hidung dan tidak ketinggalan boleh juga memberikan kesan terhadap tekak, peti suara serta telinga tengah.

Salah satu punca resdung adalah disebabkan oleh jangkitan bakteria ke atas hidung dan rongga di sekelilingnya yang dipanggil sinus,'' kata Pakar Telinga, Hidung dan Tekak, Hospital Pusrawi, Kuala Lumpur, Dr. Amir Izwan Mohamed Dahan. Menurutnya, sinus sebenarnya adalah rongga-rongga di dalam tulang muka yang bersambung ke hidung melalui saluran-saluran yang sangat kecil. Sinus terletak pada bahagian muka - pipi di bawah mata, di antara dua mata, hanya sedikit di belakang hidung dan turut meliputi bahagian dahi seseorang. Ia terbahagi kepada empat; masing-masingnya dikenali sebagai sinus frontal, sinus maksila, sinus etmoid dan sinus sfenoid.Fungsi sebenar sinus tidak diketahui dengan tepat tetapi ada antara teori mengatakan sinus berfungsi meringankan tengkorak selain turut memainkan peranan dalam degungan suara.

Biasanya lendir dihasilkan oleh rongga-rongga ini pada setiap masa dan disalirkan ke dalam hidung.

Jika saluran daripada sinus ini tersumbat, lendir akan terkumpul dan rongga sinus menjadi tempat pembiakan yang baik bagi kuman bakteria,'' katanya. Dr. Amir Izwan yang juga pakar bedah kepala dan leher berkata, bengkakan di dalam lapisan hidung juga boleh menyebabkan salur sinus ini tersumbat. Salah satu punca utama bengkakan dalam hidung ini ialah radang hidung disebabkan oleh alahan (rhinitis) yang agak berleluasa dalam masyarakat kita. Mengulas lanjut, resdung boleh juga terjadi disebabkan oleh rerambut halus silia di dalam sinus yang sepatutnya membantu pengaliran mukus, gagal menyempurnakan tugasnya.

Aktiviti menyelam ataupun berenang merupakan antara beberapa faktor yang boleh meningkatkan risiko resdung selain asap rokok yang dikenal pasti sebagai pencetus radang hidung. Oleh itu, adalah sangat penting mengharamkan' tabiat merokok di dalam persekitaran rumah mahupun kenderaan pesakit resdung, sekali gus mengelakkan tempat-tempat yang seumpamanya. Katanya, apabila gejala resdung berlaku dalam tempoh beberapa hari hingga beberapa minggu, ia diklasifikasikan sebagai akut. Resdung akut kadangkala adalah penyebab demam, terutamanya yang berlanjutan lebih daripada tujuh hingga 10 hari.

Asalnya, virus-virus yang menyebabkan selesema biasa, menyerang lapisan dalam hidung dan sinus menyebabkan bengkak dan menyempit. Badan juga bertindak balas terhadap virus dengan menghasilkan lebih banyak mukus. Ini menyebabkan hidung tersumbat dan nanah terkumpul di dalam sinus yang bengkak,'' kata Dr. Amir Izwan. Demam yang mula kebah tetapi kemudiannya bertukar melarat menjadi sebahagian tanda-tanda resdung akut. Di samping itu, kesakitan di dalam bahagian dahi yang timbul semasa anda mencondongkan badan ke depan seperti waktu sujud juga boleh menjadi petanda. Ditanya bagaimanakah caranya untuk membezakan di antara resdung, demam selesema biasa dan alahan hidung memandangkan ketiga-tiganya mempunyai gejala yang saling bertindihan, Dr. Amir Izwan menjelaskan: Jika pesakit demam dan mempunyai gejala berkaitan hidung seperti sakit muka dan hidung, keluar nanah berwarna kuning atau hijau daripada hidung atau kahak warna sama pada sebelah pagi, itu resdung. Apabila gejala-gejalanya berlaku lebih kerap ataupun jangkitan berpanjangan lebih daripada tiga bulan, resdung akut boleh menjadi kronik. Gejalanya mungkin tidak seteruk resdung akut namun, jika tidak dirawat boleh menyebabkan kerosakan kepada sinus dan tulang pipi sehingga memerlukan pembedahan,'' katanya.

Walaupun resdung tidak boleh menjadi kanser sehingga menyebabkan hidung rompong tetapi sebaliknya kanser boleh memperlihatkan gejala-gejala seperti penyakit itu. Sekiranya dibiarkan tanpa rawatan, resdung boleh mengakibatkan maut tidak langsung yang disebabkan oleh komplikasi pada otak pesakit. Serangan resdung berulang-ulang juga boleh berlaku. Pesakit selalunya diberikan rawatan antibiotik untuk menyembuhkannya tetapi penyakit datang semula sebulan dua kemudian. Puncanya mungkin disebabkan oleh faktor penyebab penyakit ini yang tidak dirawat sepenuhnya, lazimnya susunan tulang dalaman sinus yang tidak normal dan sempit. Dalam kes-kes begini, pembedahan endoskopi dilakukan.

Sekiranya gejala resdung masih berterusan, kaedah baru ini akan dilakukan di mana rongga-rongga sinus terlibat akan dibuka menggunakan alat-alat khas di bawah penglihatan kamera skop. Pembedahan sinus endoskopi ini sama sekali tidak memerlukan belahan pada kulit kerana segala prosedurnya dilakukan di dalam rongga hidung. Ini berbeza dari kaedah lama pembedahan di mana belahan terpaksa dibuat di sekeliling kawasan hidung. Pun begitu, gejala alahan hidung masih boleh terjadi selepas pembedahan dan hanya dapat dikawal melalui penggunaan ubat-ubatan.

Justeru, adalah sangat penting bagi para pesakit untuk mengekalkan pengambilan ubat-ubatan antialahan selepas pembedahan,'' kata Dr. Amir Izwan. Tambahnya, cara terbaik untuk mencegah serangan resdung ialah dengan merawat gejala-gejala hidung dengan segera sebelum ia melarat.

Gejala resdung:

* Hidung tersumbat
* Lendir daripada hidung dan tekak
* Muka berasa sakit dan berat terutamanya pada bahagian antara mata
* Sakit tekak berpanjangan dan berulang-ulang
* Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan akibat gejala di atas
* Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung dan sebagainya.


Punca resdung:

* Susunan tulang dalaman hidung yang sempit
* Hidung bengkok
* Mandi dan terjun di dalam air yang kotor
* Jangkitan gigi atas
* Ketumbuhan di dalam hidung
* Objek dimasukkan ke dalam hidung, contohnya putik kapas, maik dan kertas
* Tisu belakang hidung yang bengkak terutamanya kanak-kanak.


Komplikasi resdung:

* Jangkitan nanah di sekeliling kawasan mata
* Jangkitan otak (meningitis)
* Sakit tekak yang kronik
* Jangkitan tulang muka
* Memburukkan keadaan lelah
* Berdengkur yang kronik
* Jangkitan telinga dan tonsil, terutamanya kanak-kanak
* Alahan hidung atau hidung sensitif
* Selesema biasa yang melarat.


Diagnosis:

* Skop hidung untuk melihat punca resdung
* Skan CT hidung dan sinus untuk melihat rongga-rongga yang terlibat dan kawasan putih menandakan lendir atau dipenuhi nanah


Rawatan:

Berdasarkan gejala pesakit dan hasil diagnosis, rawatan bersesuaian akan disyorkan.

* Antibiotik (10 hingga 14 hari bagi resdung akut)
* Ubat selesema
* Dekongestan; ubat titis atau semburan hidung
* Pembedahan hanya akan dipertimbangkan setelah rawatan-rawatan lain tidak berkesan ataupun jika ada sesuatu yang menghalang sinus dan ia tidak dapat disembuhkan dengan ubat-ubatan.


Tip menguruskan resdung:

* Bagi pesakit yang mempunyai alahan hidung disarankan agar tidak menyapu rumah tetapi menggunakan vakum atau mop
* Elakkan makanan yang boleh menyebabkan alahan.Setiap individu alah kepada makanan yang berlainan terutamanya ramai orang yang tidak boleh memakan makanan laut yang kaya protein atau belacan
* Banyakkan berehat. Berbaringlah menggunakan bahagian badan yang membuatkan anda bernafas dengan lebih baik kerana ia berupaya melegakan resdung
* Hirup sup atau cecair yang panas dan minum banyak air
* Lap muka anda dengan menggunakan tuala yang dibasahkan dengan air suam ataupun melakukan pernafasan wap
* Jangan menggunakan semburan hidung dekongestan lebih dari tujuh hari. Jika tidak, bengkak di dalam sinus akan menjadi lebih teruk selepas anda memberhentikan penggunaannya
* Bilas saluran sinus menggunakan larutan salina yang boleh didapati di farmasi
* Anda juga boleh menggunakan ubat-ubatan seperti acetaminophen dan parasetamol untuk merawat kesakitan
* Berbincanglah dengan doktor anda sebelum mengambil ubat demam kerana sesetengahnya boleh memburukkan gejala resdung ataupun menimbulkan lain-lain masalah.

Nak dapatkan Set Resdung Shaklee? 
Boleh hubungi kami untuk harga mampu milik. 
Rundingan PERCUMA

LinkWithin

Related Posts Plugin for Blogger